Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



РОЗДІЛ 1. ОСОБЛИВОСТІ ПЕРШОГО ПЕРІОДУ ТВОРЧОСТІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА



БАКАЛАВРСЬКА РОБОТА

БАЛАДНА ЛІРИКА ТАРАСА ШЕВЧЕНКА: ІДЕЙНИЙ ЗМІСТ І ПОЕТИКА

Климчук Альони

У-41

ЗМІСТ

 

ВСТУП……………………………………………………………………………..…3

РОЗДІЛ 1. ОСОБЛИВОСТІ ПЕРШОГО ПЕРІОДУ ТВОРЧОСТІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА………………………………………………………………………….6

1.1. Короткі біографічні відомості…………………………………………..……6

1.2. Романтизм як домінуючий напрям у літературі першого періоду 19 ст. і у першому періоді творчості Тараса Шевченка……………………………………………………………………..11

РОЗДІЛ 2. ЖАНР БАЛАДИ У ТВОРЧОСТІ Т. Г. ШЕВЧЕНКА……………..…14

2.1. Теоретичне визначення жанру………………………………………………..14

2.2. «Причинна» - перша відома балада Т. Шевченка…………………………...15

2.3. Ідейно-художній аналіз балади «Тополя»……………………………………20

2.4. Трагедія жіночої долі у баладі «Утоплена»………………………………….23

РОЗДІЛ 3. МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ БАЛАДНОЇ ЛІРИКИ Т. ШЕВЧЕНКА………………………………………………………………………...25

3.1. Огляд шкільних програм з огляду означуваної проблеми……………….…25

3.2. Методика вивчення балад……………………………………………………..26

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...…29

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………………..32

ДОДАТКИ

 

 

ВСТУП

У сучасному літературознавстві переосмислюється зміст літературного процесу ХІХ століття, який ще недавно зводився до двох основних художніх систем – романтизму та реалізму, що розвивалися як діахронно, так і синхронно; відкидаються стереотипи і стандарти, за якими поняття «реалізм» набувало універсально-оціночного характеру, а романтизм уважався етапом літературного розвитку, який мав подолати письменник. Щоб всебічно осягнути об'єктивний стан літературного життя ХІХ століття, передати його динаміку, стильове і жанрове розмаїття, необхідно розглядати літературу як іманентний процес, якому внутрішньо характерні власні закономірності розвитку та взаємодія родів і жанрів. Підхід із нових методологічних позицій дає змогу розглянути еволюцію окремого жанру, зокрема баладного, і не тільки осягнути суб'єктивний погляд окремого поета на історичні чи побутові події, а й розібратися в духовній атмосфері, позначеній певними філософськими, соціально-політичними, культурно-естетичними особливостями епохи.

У контексті окреслених літературознавчих проблем актуальним видається наукове вивчення жанру балади у творчості Т. Г. Шевченка, а звернення до обраної теми курсового дослідження бачиться доцільним та своєчасним.

Жанр балади привертав увагу багатьох істориків і теоретиків літератури. Окремі проблеми жанру стали предметом наукового дослідження Я. Головацького, М. Драгоманова, Ц. Неймана, Ю. Яворського, які розглядали сюжети народних балад. Питання жанрової поетики, походження й еволюції фантастичних та міфологічних мотивів, взаємодії літературної і фольклорної балад висвітлювали М. Костомаров («Про історичне значення руської народної поезії», 1843; «Слов'янська міфологія», 1847), О. Потебня («Малоросійська народна пісня за списком ХVІ століття», 1876; «Пояснення малоруських і споріднених народних пісень», 1887; «Про деякі символи в слов'янській народній поезії», 1860), І. Франко («Жіноча неволя в руських піснях народних»,1883; «Студії над українськими народними піснями»,1913). Ґенезу окремих мотивів проаналізовано фольклористами-музикознавцями Ф. Колессою та К. Квіткою. Найґрунтовнішим дослідженням стала монографія О. Дея «Українська народна балада» (1986), у якій подано загальну характеристику баладного фонду українського фольклору, простежено еволюцію традиційних сюжетів.

Літературна балада привертала увагу М. Гнатишака, Д. Загула, Д. Паніва, І. Пільгука. У праці М. Коцюбинської «Специфіка балади українських романтиків» (1961) проаналізовано первістки романтичної балади, у статті «Поетика Т. Шевченка і український романтизм» авторка розглянула балади Т. Г. Шевченка у контексті українського фольклору та романтизму. Питання баладної творчості Т. Шевченка досліджували Є. Кирилюк, В. Кравченко, Ф. Пустова, В. Смілянська, Є. Шабліовський, В. Шубравський.

Кількість праць, об'єктом дослідження яких стала балада у Т. Шевченка, свідчить про те, що обрана тема є актуальною і становить значний науковий інтерес. Однак, незважаючи на висвітлення різних аспектів проблеми розвитку і становлення жанру, в українській літературі ще немає спеціального синтетично-аналітичного дослідження суті та особливостей літературних балад Т. Г. Шевченка, що й визначає актуальність нашого дослідження.

Мета роботи: простежити місце, значення та головні особливості літературної балади Тараса Шевченка як поета-романтика. Проаналізувати методику вивчення лірики Т.Шевченка першого періоду творчості.

Для досягнення цієї мети ставилися такі основні завдання:

- з’ясувати біографічні відомості про Тараса Шевченка;

- дослідити витоки романтизму в його ранній поетичній творчості;

- виділити головні особливості жанру балади;

- охарактеризувати першу баладу Т. Шевченка «Причинна»;

- проаналізувати баладу «Тополя»;

- простежити трагічну жіночу долю у баладі «Утоплена».

- розробити та визначити особливості методики вивчення лірики Т.Шевченка;

- здійснити огляд шкільних програм з огляду вивчення лірики Т.Шевченка першого періоду творчості;

- систематизувати опрацьований матеріал і зробити висновки.

Об'єкт дослідження –балади Т. Шевченка та методика їх вивчення. Предмет – ідейний зміст і поетика баладної лірики Тараса Шевченка.

Наукова новизна роботиполягає в тому, що в ній уперше зроблено спробу подати комплексний аналіз балад Т. Г. Шевченка з урахуванням специфічних рис жанру, його національних особливостей та хронологічного принципу. Здійснено перегляд ідейно-естетичних та історико-літературних уявлень про романтизм.

При написанні роботи більшою або меншою мірою використано такі методи дослідження літературних явищ: історико-порівняльний, типологічний, історико-ґенетичний, системний, описовий. Для кращого досягнення мети використано загальнонаукові методи теоретичного рівня (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення науково – теоретичних даних).

Теоретичне значення роботи полягає в тому, що її результати є певним внеском у дослідження особливостей жанру балади, його ролі та місця у літературному процесі ХІХ століття. Матеріали і висновки бакалаврської роботи можуть бути використані у процесі подальшого дослідження балади, міжжанрової співдії, індивідуального стилю поета. Зазначені аспекти дослідження сприятимуть повнішому теоретичному осмисленню жанру та його значення в історико-літературному процесі ХІХ ст.

Практичне значеннякурсового дослідження полягає в тому, що наведені у роботі факти, теоретичні узагальнення і висновки можуть бути використані у написанні відповідних розділів підручників із історії української літератури ХІХ століття, посібників для вчителів-філологів і студентів. Результати цієї роботи можуть бути реалізованими під час проведення лекційних занять із теорії та історії української літератури, спецкурсів, спецсемінарів у вищій школі та у написанні курсових і дипломних робіт.

Структура роботи. Курсове дослідження складається зі вступу, трьох

розділів, висновків, списку використаних джерел, та додатків.

 

РОЗДІЛ 1. ОСОБЛИВОСТІ ПЕРШОГО ПЕРІОДУ ТВОРЧОСТІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА



Просмотров 1061

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!