Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



На занятті в класі треба виразно прочитати цей текст



ПОСІБНИК

з навчальної дисципліни

 

"ОРАТОРСЬКЕ МИСТЕЦТВО"

Частина 1

Для студентів за напрямом 6.130102 Соціальна робота

 

Укладач: доцент Глазунов С.В.

 

Дніпропетровськ

ДНУ


ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО СЕМІНАРСЬКИХ

ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

 

ТЕМА 1,2. РОЛЬ КРАСНОМОВСТВА В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ Й ПРИВАТНОМУ ЖИТТІ. ФІЗИЧНІ ОСНОВИ ТА ТЕХНІКА УСНОГО МОВЛЕННЯ

Теоретичні питання

Тема 1. Роль красномовства в професійній діяльності та приватному житті

  1. Розкрийте загальне уявлення про красномовство, його види, сформулюйте можливості сучасної риторичної науки для розвитку системи здатностей кваліфікованого фахівця.
  2. Поясніть значення античної та класичної риторики ХІХ–ХХ ст. для сучасної теорії і практики ораторського мистецтва (Аристотель, Квінтіліан, Петро Пороховщиков (П.Сергеїч), Сергій Андрієвський, Анатолій Коні та ін. На вибір студентів).

Тема 2. Фізичні основи та техніка усного мовлення

  1. Розкрийте поняття мовного апарату людини та заходи щодо попередження захворювань мовного апарату.
  2. Охарактеризуйте дихання як ключову передумову мовлення та поясніть значення носового і діафрагмального (діафрагмально-реберного) дихання для здоров’я людини й ораторської діяльності.
  3. Розкажіть про дихальні вправи як засіб поліпшення техніки усного мовлення та профілактики голосового апарату.
  4. Розкажіть про можливості поліпшення якості голосу та вправи для тренування дикції.

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Мета практичного завдання полягає у виробленні навичок, які поліпшують техніку публічного мовлення, запобігають пошкодженням, захворюванням мовного апарату.

Вправ, які поліпшують техніку мовлення оратора, існує багато. Однак треба розуміти, що кожна людина має свої індивідуальні властивості, здатності. Через це до виконання вправ необхідно підходити розважливо, слід «прислухатися» до свого організму, старатися в міру, без «фанатизму», робити все плавно, без різких рухів і не намагатися набирати якомога більше повітря.

Вдома треба спробувати спокійно виконати:

- вправи для розвитку м’язів мовленнєвого дихання;

- пластичну гімнастику органів мовлення (у процесі виконання пластичної гімнастики органів мовлення треба використовувати дзеркало, щоб бачити правильність виконання вправ);

- дихальну гімнастику для фонаційних шляхів;

- вправи для поліпшення вимови голосних та приголосних звуків окремо та в словах, фразах;

- читання вголос скоромовок, прозових та поетичних текстів.

Виконуючи вправи, треба звернути увагу на дихання, насамперед на вдих через ніс та діафрагмальне дихання. Сутність діафрагмального дихання полягає в тому, що в процесі вдиху діафрагма скорочується, опускається вниз, живіт випинається вперед («надувається»); у процесі видиху діафрагма розслаблюється й піднімається вверх, живіт втягується й підтягується до хребта. Грудна клітка під час такого дихання залишається нерухомою, плечі, ключиці не піднімаються й не опускаються.

Якщо у Вас активно дихає грудна клітка, груди активно піднімаються при вдиханні, а живіт у диханні бере слабку участь, навчіться спочатку повільно, плавно піджимати живіт у кінці видиху (спочатку можна допомагати руками). Звичайно, видих у такому випадку виходить уповільненим, впродовж 3-5 секунд. Якщо в цей час з’являється бажання зробити легку паузу (на 1-3 сек.), таку паузу можна зробити. Однак захоплюватися затримкою дихання не рекомендується. У процесі затримки дихання відбувається збудження дихального центру, і дихання може «збиватися», порушуватися ритмічність дихання.

Рекомендується уважно перечитати та продекламувати текст А.Прянішнікова «Правила читання (мовлення вголос)»:

 

 

А.В.Прянишников ПРАВИЛА ЧТЕНИЯ Твердо запомни, что прежде чем слово начать в упражненьи, Следует клетку грудную расширить слегка и при этом Низ живота подобрать для опоры диханью и звуку. Плечи во время дыханья должны быть в покое, недвижны. Каждую строчку стихов говори на одном выдыханьи. И проследи, чтобы грудь не сжималась в течение речи, Так как при выдохе движется только одна диафрагма. Чтенье окончив строки, не спеши с переходом к дальнейшей: Выдержи паузу краткую, в темпе стиха, в тоже время Воздуха часть добери, но лишь пользуясь нижним дыханьем. Воздух сдержи на мгновенье, затем уже чтенье продолжи. Чутко следи, чтобы каждое слово услышано было: Помни о дикции ясной и чистой на звуках согласных; Рот не ленись открывать, чтоб для голоса путь был свободен; Голоса звук не глуши придыхательным, тусклым оттенком – Голос и в тихом звучаньи должен хранить металличность. Прежде, чем брать упражненья на темп, высоту и на громкость, Голос верней укрепи на устойчивой ровной средине: Пристально слушай, чтоб голос нигде не дрожал, не качался, Выдох веди экономно – с расчетом на целую строчку. Собранность, звонкость, полетность, устойчивость, медленность, плавность – Вот что внимательным слухом сначала ищи в упражненьи. А.В.Прянішніков ПРАВИЛА ЧИТАННЯ (МОВЛЕННЯ ВГОЛОС) Запам’ятовуй, що перш, аніж слово почати у вправі, Маєш клітку грудну ти розширити злегка й при цьому Черева низ підбери, щоб створити для звуку опору. Плечі, як дихаєш, мають у спокої бути, недвижні. Кожний рядочок вірша ти проказуй на видих єдиний. Стеж, аби протягом мовлення груди твої не стискались, Адже на видиху рухатись має лише діафрагма. Як прочитаєш рядок, не женися читати наступний: Витримай паузу, вірш як велить, а в той час ти Трохи повітря додай, та лише тільки подихом нижнім. Стримай повітря на мить, а тоді вже читання продовжуй. Пильно вистежуй, аби кожне слово ставало почутим: Дикцію ясну і чисту на приголосних ти не втрачай; Рот відкривай, не лінуйся, щоб голосу вихід був вільний; Голосу звук не глуши придиховим померклим відтінком – Голос і в тихім звучанні хай збереже металеву красу. Перш, ніж почати вправлятись на темп, висоту чи на гучність, Голос зміцни на рівній твердій середині, Слухай уважно, щоб голос ніде не тремтів, не хитався, Видих веди економно – на цілий рядок. Зібраність, дзвінкість, польотність і стійкість, повільність і плавність – Ось що ти слухом уважним спочатку у вправах шукай.

На занятті в класі треба виразно прочитати цей текст.

Для заняття в класі необхідно також підібрати 3 скоромовки і вдома попрацювати з ними. Починати роботу над скоромовкою треба в повільному темпі, можна беззвучно. Це полегшить її правильне вимовляння, одночасно тренуватиме мовний апарат. Але треба не просто “промовляти” її, слід знайти в ній певний зміст, якісь почуття, робити певний наголос.

Попередньо потренувавшись у промовлянні найскладніших сполучень слів окремо, можна поступово прискорювати темп проговорювання, але намагатися не погіршувати виразність, чіткість.

Промовляння скоромовок спочатку може відбуватися як монолог. Потім цю вправу можна робити в діалогічному режимі разом із партнером. Один говорить свою скоромовку, вкладаючи в неї певний підтекст, який мають зрозуміти присутні, другий відповідає скоромовкою, також вкладаючи в неї підтекст, що є відповіддю й продовженням «розмови».

Зразок

1. Рапортував та не дорапортував, дорапортував та зарапортувався.

2. Був собі Карпо да Полукарпа, да переполукарпився на маленькі полукарпенята.

3. Перепеличка невеличка під полукіпком випідьпідьомкалась.

Готуючись до виступу, треба зробити бодай просту сигнальну розмітку тексту(про технологію сигнальної розмітки тексту див. методичні поради до четвертої теми).

Процедура оцінювання виступів проводиться за схемою:

- самооцінка (чого вдалося досягти, чого не вдалося досягти в достатній мірі);

- думка слухачів;

- узагальнююча оцінка викладача.

У процесі оцінюванні аудиторних виступів студентів буде звертатися увага на:

– намагання досягати достатньої виразності, чіткості, швидкості вимовляння скоромовки;

– якості читання тексту (врахування хоча б окремих порад, які містяться у тексті А.В.Прянішнікова).

Література

Базова

1. Абрамович С.Д. та ін. Риторика загальна та судова: Навч. посіб. – К., 2002. – С. 6-14, 62-78,.

2. Глазунов С.В. Основи ораторського мистецтва та методики проведення навчальних занять: Навч. посіб. – Д.: РВВ ДНУ, 2001. – 144 с.

3. Сагач Г.М. Риторика: Навч. Посібник для студентів серед. і вищ. навч. закладів.-Вид. 2-ге, перероб. і доп.- К.: Видавничий Дім « Ін Юре», 2000. – С.22-46.

Допоміжна

1. Бабич Н.Д. Основи культури мовлення. – Л.: Світ, 1990. – 232 с.

2. Ермолаев О.Ю. Правильное дыхание: практическое пособие. – М., 2001.

3. Зинатулин С.Н. Как я жил без кислорода (Опыт «наглого» Доктора). – Новосибирск, 2003. – 141 с.

4. Молдован В.В. Риторика загальна та судова. – К.: Юрінком Інтер, 1999. – 320 с.

5. Никольская С.Т. Техника публичной речи. – М.: Знание, 1980. – 64 с.

6. Петрова Л.А. О звучащем слове. – М.: Знание, 1985. – 64 с.

7. Савкова З.В. Техника звучащего слова. – СПб.: Санкт-Петербургская государственная академия культуры, 1997. – 64 с.

8. Сопер П.Основы искусства речи: Пер. с англ. – М.: Яхтсмен, 1995. – 416 с.

9. Триняк Н.Г. Управление дыханием и здоровье человека. – К., 1991.



Просмотров 546

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!