Главная Обратная связь Дисциплины:
Архитектура (936)
|
БІОЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ВИКОРИСТАННЯ НОВИХ РЕПРОДУКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Завдяки новим репродуктивним технологіям зроблено важливий внесок у вирішення проблеми безплідності, однак перед суспільством виникли надзвичайно серйозні і складні етичні проблеми. Поняття "репродуктивні технології" введено для позначення можливості проведення маніпуляцій з метою заміни різних етапів природного процесу репродукції, найважливішими з яких є статевий акт, трубне запліднення, імплантація в матці і наступна внутрішньоматкова гестація. Штучне (допоміжне) запліднення є процедурою, що замінює статевий акт як засіб досягнення внутрішньотрубного запліднення. Штучне запліднення протягом тривалого часу використовується для подолання чоловічої безплідності шляхом використання сперми чоловіка або донора. Сперма донора може бути використана у випадках, коли чоловік має неповноцінну сперму або є носієм спадкових захворювань. Етичною проблемою є використання штучного запліднення спермою донора для добровільного досягнення мети позитивної євгеніки. Прихильники цієї технології пропонують створювати банки сперми "видатних" у різних аспектах чоловіків. Подружні пари можуть скористатися бажаною спермою для штучного запліднення дружини. Іншою етичною проблемою штучного запліднення з використанням сперми донора є можливість застосування методу незаміжніми жінками. Однак найбільші етичні протиріччя викликає штучне запліднення в контексті сурогатного материнства. Так звана сурогатна мати погоджується на штучне запліднення спермою чоловіка для того, щоб виносити дитину для подружньої пари. Запліднення іп юііго полягає в тому, що сперма чоловіка (або донора) з'єднується в лабораторії з яйцеклітиною дружини (або донора), отриманої в жінки за допомогою лапароскопії. Після лабораторного запліднення зародок культивується до 8-клітинної стадії і переноситься в матку для імплантації. Ця репродуктивна технологія дуже складна і частота позитивних результатів не може вважатися прийнятно високою. Важливим кроком у технічному вдосконаленні методики став добір кількох (до 10) яйцеклітин, їхнє запліднення і заморожування ембріонів на 8-клітинній стадії. Надалі вони в потрібний момент почергово розморожуються і використовуються протягом кількох місяців до досягнення успішної імплантації. Етично складним є питання про те, що робити із "зайвими" ембріонами. На жаль, заморожування незаплідненої яйцеклітини є більш складним технічним завданням. Технологія запліднення іп ьііго у сполученні з перенесенням ембріона використовується для терапії безплідності, наприклад, у зв'язку з обструкцією маткових труб. Репродуктивна технологія запліднення іп іпіго з наступним перенесенням зародка в матку замінює не тільки статевий акт, а й трубне запліднення. Однак існує можливість заміни в майбутньому й інших етапів природної репродукції людини — імплантації і внутрішньоматкової гестації. Не існує технічних перешкод для повної штучної гестації всередині простору штучної матки. Така перспектива сама по собі має етичні проблеми, особливо з позиції релігійних етиків. Штучна гестація або ектогенез у сукупності з попереднім заплідненням іп ьііго зможуть становити систему репродуктивної технології, до якої ефективно замінений кожен елемент процесу природної репродукції. У разі використання так званого внутрішньофаллопієвого перенесення гамети успішні результати досягаються частіше, ніж при лікуванні безплідності методом запліднення іп ьііго у сполученні з перенесенням ембріона. Яйцеклітини вміщують разом із сперматозоїдами у маткову трубу (або труби), де в природних умовах {іп юіьо) і відбувається запліднення. На жаль, доводиться брати до уваги підвищений ризик розвитку позаматкової вагітності. ' Поліпшення результатів лікування безплідності відзначається також у разі використання нової репродуктивної технології — внутрішньофаллопієве перенесення зиготи. Сутність методу полягає в тому, що у матковій трубі міститься одноклітинна зигота, яка отримується шляхом лабораторного запліднення іп ьііго. У 1992 р. було розроблено репродуктивну технологію ітра- цитоплазматичної ін'єкції сперматозоїда, що отримала значне поширення в клінічній практиці. Для досягнення запліднення в лабораторних умовах одиничний сперматозоїд ін'єктується в яйцеклітину. Метод спрямований на подолання чоловічої безплідності. Навіть чоловік з дуже низькою кількістю сперматозоїдів у спермі може у разі використання такої репродуктивної технології стати біологічним батьком. Це дозволяє подружній парі уникнути етичних і психологічних проблем, пов'язаних з використанням сперми донора. Важливою модифікацією технології запліднення іп ьііго є передімплантаційна генетична діагностика. Вона полягає в тому, що ембріони, отримані шляхом лабораторного запліднення іп ьііго, перед імплантацією досліджуються на наявність хромосомних і молекулярних спадкових захворювань. Подружні пари, в яких існує ризик трансмісії генетичних захворювань, під час використання технології запліднення іп ьііго у комбінації з передімплантаційною генетичною діагностикою усувають етичні та психологічні проблеми селективного аборту на основі стандартних методів пренатальної діагностики. Існує репродуктивна технологія, яка може бути прийнятною в ситуації безплідності жінки, в якої яєчники відсутні або функціонально неповноцінні. Якщо матка функціонує нормально, то можливе запліднення донорської яйцеклітини сперматозоїдом чоловіка іп ьііго з її наступним перенесенням у порожнину матки дружини для імплантації і гестації. У такому випадку чоловік є генетичним батьком дитини. Можлива інша ситуація: у жінки функціонують яєчники, однак матка неповноцінна або відсутня. У такому випадку репродуктивна технологія може дозволити жінці стати генетичною (але не гестаційною) матір'ю шляхом використання сурогатного материнства. Методом запліднення іп ьііго здійснюється злитая яйцеклітини дружини і сперматозоїда чоловіка. Після цього ембріон переносять у матку сурогатної матері, яка погодилася виносити дитину для подружньої пари. Сурогатна мати буде дитині матір'ю гестаційною, але не генетичною. Усі наведені репродуктивні технології поєднані з багатьма етичними проблемами, деякі з яких уже були викладені або обговорені. Безплідність у родині завдає людям серйозної психічної травми. Багато пацієнтів, які звертаються за медичною допомогою, сприймають сформовану в їхній родині ситуацію як кару, на їхню думку, у більшості випадків - незаслужену. Чи варто лікареві брати на себе відповідальність за створення вагітності і наступне її ведення до пологів — одне з основних питань біоетики прокреації. З одного боку, сучасна медицина, як правило, цілком здатна справитися з цими завданнями, з іншого - медики мають бути впевнені в тому, що діти, які народилися в результаті екстракорпорального (іп ьііго) запліднення, не будуть иіуфізнятися від дітей, зачатих природним способом. Всесвітня Медична Асоціація позитивно поставилася до ноші х репродуктивних технологій, оскільки вони служать шляхетній меті — лікуванню безплідності і наданню змоги дружинам, позбавленим можливості мати потомство, народити дітей. У 1987 р. у Мадриді було прийнято "Заяву про штучне запліднення і трансплантацію ембріонів", в якій зазначалося, що репродуктивні технології етично виправдані у разі безплідності, яка не піддається медикаментозному і хірургічному лікуванню, особливо у випадках імунологічної несумісності, нездоланних перешкод для злиття чоловічої і жіночої гамет, безплідності з невідомих причин. Відзначено, що дії лікаря мають здійснюватися тільки на основі добровільної інформованої згоди пацієнтів, відповідати всім підзаконним й етичним нормам. Пацієнти мають таке саме, як і за іншого виду лікування, право на дотримання таємниці і невтручання в особисте життя, визначення долі яйцеклітин, які не будуть негайно використані для лікування безплідності (знищені, піддані кріоконсервації з метою збереження к замороженому вигляді, запліднені та піддані кріоконсервації). Має бути забезпечене невтручання в процес вибору статі зародка, крім випадків передачі зчеплених зі статтю генетичних захворювань. Відкидається будь-який комерційний підхід, за якого яйцеклітини стають предметом купівлі-продажу, обговорена етичність відмови лікаря від подібних маніпуляцій відповідно до його переконань. Особливе місце посідає проблема вибору донора сперми, його анонімності, прав і обов'язків. Регламентуються такі умови: донорами можуть бути лише чоловіки, які мають дітей, штучну інсемінацію проводять тільки за медичними показаннями і тільки для гетеросексуальних пар, усіх донорів обстежують на наявність захворювань, які передаються статевим шляхом. Нові репродуктивні технології в багатьох випадках дозволяють перебороти недуги безплідності. Водночас розширення технологічного втручання в процес зародження людського життя, па думку представників різних релігійних конфесій, є загрозою для духовної цілісності і фізичного здоров'я особистості. Стаття 48 "Основ законодавства України про охорону здоров'я" наголошує: "Застосування штучного запліднення й імплантації ембріона здійснюється відповідно до умов і порядків, закладених Міністерством охорони здоров'я України, на прохання дієздатної жінки, з якою проводиться така дія, за умови наявності письмової згоди дружини, забезпечення анонімності донора і збереження лікарської таємниці. Розкриття анонімності донора може бути здійснене в порядку, передбаченому законодавством". Ґрунтуючись на власних спостереженнях, ми вважаємо, що в більшості випадків лікування безплідності, у тому чиоді і за допомогою репродуктивних технологій, є абсолютно виправданим. Як правило, у разі безплідності за допомогою звертаються люди пізнього репродуктивного віку. Слід врахувати, що жінки вкрай рідко відразу звертаються до репродуктивних технологій; вони роками лікуються від безплідності іншими засобами, і лише тоді, коли лікування є безрезультатним, звертаються до репродуктивних технологій. Як правило, середній вік жінок, що звертаються до допоміжного запліднення, становить в Україні 36,4 року (Запорожан В.М., 2001). Сучасний рівень розвитку медицини дозволяє створювати і підтримувати вагітність аж до пологів навіть у жінок у мено- паузі. Звичайно, батькам вирішувати, чи народжувати дітей в їхньому віці. З огляду на середню тривалість життя, немає гарантій, що батьки зможуть виростити свою дитину до дорослого віку. Проте, чи має право лікар відмовити в допомозі жінці немолодого віку, що втратила своїх дітей, наприклад у результаті нещасного випадку? Чи можна відмовити жінці похилого віку в донації овоцита, якщо вона хоче мати дитину від нового чоловіка? У цих випадках відмова в донації рівносильна відмові в проведенні лікування. Чи має лікар право на це? Чи не порушує він при цьому права пацієнта? Безумовно, вік жінок, які вдаються до використання репродуктивних технологій, необхідно лімітувати. Очевидно, варто враховувати середню тривалість -життя в кожній конкретній країні. Граничний вік для проведення такої процедури може обчислюватися з розрахунку: середня тривалість життя мінус 25 років. Розумним обмеженням можна вважати вік 45 — 50 років. Особливе місце в питаннях нових репродуктивних технологій займає "сурогатне материнство", яке недостатньо розроблено як в юридичному, так і в етичному аспектах. В умовах, коли родина безплідна (наприклад, через відсутність матки в жінки), цей спосіб дітонародження має право на існування, хоча етичність сурогатного материнства піддається сумніву. Необхідність правового контролю й етичного регулювання кожного етапу сурогатного материнства продиктована небезпекою комерціалізації дітонародження. Якщо говорити про практику сурогатного материнства, то додатковими приводами для етичної оцінки є: 1) психологічні проблеми для дитини, народженої сурогатною матір'ю; 2) можливість негативного впливу на сімейні стосунки; 3) психологічні та юридичні проблеми стосунків родини із сурогатною матір'ю у випадку, якщо вона стане пред'являти батьківські права на виношену дитину. В Україні не існує законодавчих актів, які лімітують сурогат- пість. Однак у запропонованому до обговорення законопроекті "Про репродуктивні права і гарантії їхнього здійснення" передбачається закріпити право громадян України на використання методу сурогатного материнства за медичними показаннями. У цьому документі формулюються права й обов'язки як біологічних батьків, так і сурогатних. Підставою для юридичних конфліктів може бути відмова біологічних батьків від дитини за наявності каліцтв або виявлення якихось аномалій, відмови сурогатної матері повернути дитину біологічним батькам, можливі фінансові розбіжності. Біоетичною проблемою є вагітність більш ніж одним плодом під час проведення допоміжного запліднення. У разі багатоплідної вагітності найчастіше виникають труднощі з виношуванням і розвитком. Діти частіше народжуються недоношеними, з ознаками затримки внутрішньоутробного розвитку. Не можна не враховувати й економічного аспекту: виношування багатоплідної вагітності, підтримання здоров'я ослаблених або хворих немовлят вимагає серйозних матеріальних витрат як від батьків, так і з боку клініки. Необхідність елімінації одного або кількох плодів очевидна у випадку явних аномалій розвитку, а також у випадку, коли вагітність узагалі не може бути виношена або є загрозою для життя матері. За відсутності таких обставин вибіркова елімінація може розцінюватися як різновид аборту (тоді питання про його етичність переходить в іншу сферу). Виникає низка питань. Який ембріон знищувати? Який спосіб елімінації парто обрати? Чи слід застосовувати елімінацію, якщо існує реальна загроза перериванню вагітності? Донорство гамет і ембріонів є одним з найбільш обговорюваних питань. Етичні, законодавчі і соціальні проблеми, пов'язані з донацією гамет і ембріонів, існують у більшості країн світу. 41-ю Всесвітньою Медичною Асамблеєю прийнята "Заява про трансплантації ембріональних тканин" (Гонконг, 1989). Вилучення і консервування тканини, призначеної для подальшого використання, не повинно ставитися на перше місце під час проведення аборту. Всесвітня Медична Асоціація заявляє, що використання зародкової тканини з метою трансплантації ще перебуває в стадії експериментування і з етичної точки зору неприпустиме. Головну етичну опозицію штучному заплідненню становлять релігійні погляди. Штучне запліднення спермою донора критикується у зв'язку з відділенням процесу продовження ро^у від подружніх стосунків. Оскільки така репродуктивна технологія залучає третю сторону (сперма донора) у подружні стосунки, вона розцінюється етичними опонентами як форма подружньої зради. Однак навіть штучне запліднення спермою чоловіка не виходить із сфери критики. Деякі релігійні етики стверджують, що аморальна будь-яка прокреація за межами персональних статевих стосунків, і сумніваються в етичності одержання яйцеклітин, запліднення іп ьііго та інших репродуктивних технологій. Етична опозиція запліднення іп ьііго (із суміжними технологіями) базується також на аргументі "неприродності" цього методу, що веде до дегуманізації і деперсоналізації прокреації. У цьому ж напрямку знаходяться звинувачення у "фабричному" й "інку- баторському" виробництві дітей. Менш радикальна етична опозиція припускає використання запліднення іп ьііго з перенесенням ембріона в контексті подружніх відносин, але без утручання третьої сторони — донорство сперми або яйцеклітин, сурогатне материнство. Одне з найбільш спірних питань — анонімність донора. В Україні, як і в більшості країн світу, донор залишається анонімним. Інформація про донорів поділяється на таку, що ідентифікується і не ідентифікується. Не ідентифікується: повне фізичне описання, висновки профільних фахівців, відомості про соціальний статус (освіта, професія), етнічна належність, кількість ді- .тей, зачатих природним шляхом (для чоловіків). Ідентифікується: повні паспортні дані, дата народження, адреса, результати конкретних досліджень, відомості про виявлені відхилення. Звичайно інформація про донорів, що не ідентифікується, видається реципієнтам у вигляді паспорта донора. Копію такого паспорта прикладають до медичної карти пацієнта. Для багатьох культур і релігій донорство гамет є неприйнятним. Наприклад, у мусульманстві вважається необхідним, щоб проблема тривалої відсутності дітей у родині вирішувалася всередині родини, тобто без використання донорської сперми або яйцеклітини. В іншому випадку відбувається порушення як родоводу, так і генетичного коду тієї або іншої родини. У багатьох релігіях донорство в питаннях вагітності (використання донорської сперми та яйцеклітини) розглядається як незвичайна форма перелюбства, оскільки в тому й іншому випадку незрозуміло, хто є справжнім батьком або матір'ю майбутньої дитини. Однією з етичних проблем запліднення іп ьііго і суміжних технологій є знищення ембріонів, які виявляються непотрібними або невідповідними для імплантації. Це особливо проблематично для етиків, які визнають за ембріоном моральний статус. Часткове вирішення проблеми дає технологія заморожування зайвих ембріонів, однак іноді цей підхід сполучений з виникненням нони х проблем. Самостійним етичним питанням є моральна прийнятність використання ембріонів з дослідницькою метою. Серед етичних проблем донорства статевих клітин також підлягають обговоренню неприпустимість комерціалізації донорства статевих клітин і ембріонів. Вимагають обговорення питання кріоконсервації гамет і ембріонів і хто вирішує долю невикористаних ембріонів (її, ймовірно, мають вирішувати тільки біологічні батьки). Відома можливість використання гамет померлих людей для народження від них дітей. Етичні погляди на цю проблему також неоднозначні і вимагають ревізії. Повідомляти або не повідомляти дитині про те, що він донорський? З одного боку, це може призвести до її відчуження, з іншого боку — кожна людина має право на вичерпну інформацію про себе. Передімплантаційна генетична діагностика надає сімейним парам з високим ризиком передачі серйозних генетичних захворювань можливість запобігати постійно повторюваним спонтанним абортам і перериванням вагітності з медичних показань. Той факт, що результатом застосування передімплантаційної генетичної діагностики є селекція ембріонів на ранньому етапі розпитку, викликав серйозні дебати про передімплантаційну генетичну діагностику як потенційний механізм євгеніки. Практика подібного роду можлива тільки в країнах, де розвиток репродуктивних технологій дозволяє здійснювати повний спектр лікувальних заходів, включаючи інтрацитоплазматичну ін'єкцію сперматозоїда. Контроль генетичних технологій і модифікацій природи людини "Генетика — це філософія сучасної медицини" Н. Бочків
|