Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



ЕКОЕТИКА В СИСТЕМІ ГЛОБАЛЬНОЇ БІОЕТИКИ



У XX ст. людство відчуло катастрофічні наслідки глобаль­ної екологічної кризи. Ця принципово нова ситуація порушила питання фізичного виживання, продовження людського роду і розвитку всієї цивілізації. Критична фаза відносин і протиріч між суспільством і природою зумовлена гігантським ростом спо­живання природних ресурсів, зміною ландшафтів, створенням нового антропогенного середовища і порушенням динамічної рівноваги в біосфері на різних рівнях її організації. Екологічна криза сучасності, зумовлена розвитком науково-технічного про­гресу, полягає в прагненні людини підкорити собі природу, не залишаючи місця захисту навколишнього середовища, і є якісно новою загрозою для людини. Масове вирублення лісів, ерозія землі, знищення окремих видів тваринного і рослинного світу, руйнування озонового шару, глобальне потепління у зв'язку з розвитком парникового ефекту — усе це може спричинити непе­редбачені природні катаклізми і кліматичні зміни, що зумовле­но серйозними довгостроковими проблемами для наступних по­колінь. Важливою негативною стороною екологічних погроз су­часності є їх глобальний характер з поширенням на всю планету. Особливу небезпеку для людини і навколишнього середовища становлять так звані технології ризику: атомна енергетика, хіміч­на індустрія і нові біотехнології. Ці технології можуть становити серйозну небезпеку, зумовлену ризиком аварії на виробництві і під час транспортування матеріалів; невирішеністю проблеми утилізації відходів, застосуванням ядерної і біологічної зброї, викидом високотоксичних продуктів підприємств, пошкоджен­ням геному людини і порушенням його здоров'я. Вирішення проблеми глобальної екологічної кризи пов'язано з поєднанням на етичній основі мети економічного розвитку з підтримкою еко­логічної рівноваги і ресурсної стійкості планети. Філософські та світоглядні аспекти глобальної екологічної кризи розцінюються як питання виживання людства як виду.


Психосоціальні завдання в контексті проблеми полягають в необхідності психологічної і соціальної підтримки населення. Проблема динамічної рівноваги й адаптивно-гомеостатичного поводження людини в системі "людина — природа" набуває вирішальне значення для сьогодення та майбутнього людства. Відсутність належної уваги до цієї проблеми сприяє розвитку біологічної дезадаптації людини до створеного нею середови­ща проживання. Медичні аспекти глобальної екологічної кри­зи пов'язані з профілактикою і терапією екологічної патології й екологічної нозології. Екологічна патологія (передхвороба, третій стан, доклінічний період, безсимптомний період) розви­вається приховано внаслідок кумулятивної дії малих доз еко­логічних факторів, змінених людиною, і є загальнопатологіч- ним ураженням на молекулярному, субклітинному і клітинному рівнях. Початкові симптоми екологічної патології можуть бути зумовлені розвитком вторинної або метаболічної імунодепресії, що призводить до індукції хронічних і рецидивних захворювань інфекційної або запальної природи. Типовими є психосоматич­ні порушення, алергійні реакції, ураження травного тракту. На відміну від екологічної патології (передхвороби) екологічна но­зологія (захворювання) є конкретною хворобою з клінікою, па­тогенезом, перебігом, що виникає під дією певного хімічного або фізичного чинника. Глобальна екологічна криза поставила низку питань, вирішення яких стало першочерговим завданням людс­тва в XXI ст. На запитання, чи є реальними прогнози катастро­фічного розвитку конфлікту між людством і навколишнім сере­довищем, доводиться давати, безумовно, позитивну відповідь. Стратегію дій концентровано визначила ООН: "Ми повинні не шкодувати зусиль у справі рятування всього людства і насам­перед наших дітей і онуків від погрози проживання на планеті, що буде безнадійно зіпсована діяльністю людини і ресурсів, яких більше не буде вистачати для задоволення їхніх потреб" ("Декларація тисячоліття" Генеральної Асамблеї ООН, 8 верес­ня 2002 р.). Екологічну проблему сьогодні слід вирішувати не на рівні окремих держав, а прийняттям міжнародного екологіч­ного законодавства, що ґрунтується на загальній відповідаль­ності всіх країн — членів світового співтовариства.

З філософської точки зору глобальну екологічну кризу необ­хідно віднести до об'єктивного підсумку еволюції системи "лю­дина — природа". У принципово нових умовах свого існування людство поставлене перед необхідністю прийняття нової етики дбайливого і відповідального ставлення до природи. Принци­пово можливість протидії глобальній екологічній кризі існує, однак тільки майбутнє покаже, чи зможе людина використати останній шанс свого виживання як біологічного виду.

До глобальної екологічної кризи призвели створені люди­ною технології, економічні і політичні структури, і такі його негативні якості, як недалекоглядність, жадібність і дурість. Зі світоглядних позицій усі ці фактори можуть розглядатися як системні властивості біосфери в процесі її еволюції. Вони спри­чинюють до зростання ентропії, хаос і спрощення системи "людст­во — природа", тобто індукцію процесів її вмирання. Спроба осмислити і вирішити проблеми глобальної екологічної кризи є важливим розділом біоетики, у завдання якої входить вивчення і характеристика моральності дій у біолого-медичному аспекті. Сучасне суспільство характеризує глибока духовна криза, де­вальвація моральних цінностей, споживчий характер цивіліза­ції, недостатність глобальних ідей, технократичність мислення, прагматизм і цинізм. Біоетика в широкому розумінні цього слова стала відповіддю на негативні наслідки впровадження новітніх медико-біологічних технологій і проявів глобальної екологічної кризи в умовах ідеологічної неспроможності суспільства. У цьо­му зв'язку в термінологічний побут виявилося доречним вклю­чити поняття "глобальна біоетика" (тобто біоетика в широкому розумінні). Її складовими стали біомедична етика та екоетика, що виникли внаслідок усвідомленого прагнення людства до ви­живання шляхом збереження біосфери на основі об'єднання су­часних досягнень науки і практики з мораллю і духовністю, а також захисту природних контрольних механізмів біосфери.

Ретроспективна оцінка історії біоетики свідчить про те, що в 70-х роках минулого століття вона концентрувала свою увагу на захисті прав людини, у 80-х роках була спрямована на проб­лему поліпшення якості життя, а в 90-х роках набула характе­ру глобальної біоетики. На жаль, незважаючи на усвідомлення погрози глобальної екологічної катастрофи, активну діяльність установ з біоетики, урядів, парламентів, урядових і неурядових організацій, лікарів, юристів, педагогів, екологів, церкви і ши­рокої громадськості, негативні тенденції деградації біосфери не вдалося перебороти в другій половині XX ст., і людство вступи­ло в XXI ст. зі зростаючим тягарем невирішених проблем.

Сучасний розвиток гігієнічної науки, "екологічне осмислен­ня" життєвого простору людини, взаємодія з навколишнім сере­довищем неможливі без урахування гуманістичних орієнтацій, у тому числі біоетичного аспекту. Саме біоетична складова гігієни і медичної екології повинна формувати соціальний простір для інтеграції фундаментальних і прикладних наук з метою створен­ня високоцивілізованої ноосфери. На жаль, у суспільстві, роз­виток якого базується на пріоритеті економічних, а не соціаль­них показників, необхідність активного захисту навколишнього середовища нерідко ігнорується. Це призводить до підвищення захворюваності населення, у тому числі з екозалежною патоло­гією.

Світогляд, що супроводжує екологічну діяльність, можна умовно розділити на два напрямки. Один з них, що базується на технократичних пріоритетах суспільства, ставить на меті сформу­вати еколого-економічні взаємодії. У наш час стрімкого розвитку інтелекту багато хто вважає, що світоглядною основою екологіч­ного знання повинна стати саме техноекономічна сутність. Однак результати екологічних досліджень свідчать, що діяльність, за­снована на верховенстві світоглядних принципів технократизму і пріоритеті економічних відносин, уже призвела до екологічної кризи і виявляється в руйнуванні як навколишнього середови­ща, так і самої людини. Аналіз екологічних явищ, першопри­чиною яких є антропогенна діяльність, призводить до необхід­ності усвідомлення природи як морально-світоглядної цінності і, тим самим дає підставу ввести її у сферу моральних відно­син. У зв'язку з цим близько ЗО років тому у філософії екології виник інший світоглядний напрямок — екологічна біоетика, що поступово стає головним регулятором відносин між людиною, суспільством і навколишнім середовищем. Екологічна біоетика спирається на гуманістичне світосприймання, яке формується на принципах етики життя (або біоетики), що виникло як результат природоцентризму. Цей напрямок позитивно трансформує й еко- лого-економічний світогляд, і світоглядні орієнтації методологій технічного розвитку суспільства в рамках біоетичних принципів і категорій. У світлі екологічної біоетики здійснюється намір ство­рити екологічно осмислену модель взаємозалежності різних жи­вих форм. Екологічна біоетика встановлює цінності і права всіх істот і природи в цілому і розглядає людину як рівноправного члена екоспільноти. Вона містить у собі етику гуманного ставлен­ня до всього живого, етику взаємодії людини з біосферою і ноо­сферою. Основою екологічного^біоетичного світогляду стає віра у творчі можливості людини. Його принципами є благоговіння перед життям, повага до вільного розвитку будь-якої істоти на .планеті і до всього, що створено природою, благодійність, спра­ведливість, співробітництво, моральна відповідальність, солідар­ність, лояльність та ін.

Прикладом такого світогляду може служити законодавча база, розроблена в розвинутих країнах відносно тваринництва, що спо­нукає виробників дотримувати визначених мінімальних стандартів забезпечення рівня благополуччя тварин. Правила утримання тва­рин, що забезпечують мінімальний рівень їхнього благополуччя, визначають міжнародні і загальноєвропейські торговельні угоди, а контролюють виробники і споживачі тваринницької продукції.

На окрему екоетичну оцінку заслуговує сучасний стан сис­теми природокористування. За весь період існування земле­робства людство реалізувало всього два етапи агроприродоко- ристування — екстенсивний (тривав тисячоліття) і інтенсивний (тривав десятки років). На початку третього тисячоліття люд­ство повинно встати на шлях екологічного адаптивного розвит­ку агропромислового комплексу. На Міжурядовій конференції ООН з навколишнього середовища і розвитку (Бразилія, 1992) обговорювали глобальну стратегію стійкого розвитку цивілізації в XXI ст. Необхідність подолання негативних наслідків інтен­сифікації сільського господарства стала основою нової стратегії адаптивної інтенсифікації. її реалізація — це невід'ємна умова виживання і стійкого розвитку земної цивілізації. Багаторічна стратегія захисту рослин, що пов'язана з тотальним знищенням шкідливих видів, завдала величезної шкоди навколишньому середовищу. Сучасна екологія дозволяє ширше оцінити зна­чення різних груп тварин і мікроорганізмів в агробіоценозах, принципово виключаючи їх поділ на шкідливі і корисні види. Основою регулювання чисельності шкідливих організмів в аг­робіоценозах служить уявлення про те, що в природних біо­ценозах види здатні реагувати компенсаторними реакціями на зміну чисельності власної популяції або популяції іншого виду. Як регуляторні механізми виступають такі ланки трофічного ланцюга, як хижак-жертва, паразит-хазяїн, фітофаг-рослина. Активно ці принципи реалізуються в інтегрованих системах за­хисту рослин, складовою яких є моніторинг фітосанітарного стану, виділення домінуючих фітофагів, біотичний потенціал, видовий склад і чисельність зоофагів, комплекс профілактич­них і винищувальних заходів з використанням біологічних, аг­ротехнічних та інших нехімічних засобів і методів. Управління адаптивним потенціалом враховує такі найважливіші характе­ристики агроекосистеми, як біорізноманіття видів і сортів, а також мікро- і макроструктурні особливості її біотипів.

Усвідомлена також необхідність ведення землеробства на ос­нові законів функціонування природних ландшафтів і екосис­тем. Аграрна діяльність на ландшафтній основі здатна забезпе­чувати економічно доцільне й екологічно безпечне використання природних і антропогенних енергетичних ресурсів. Принципова відмінність полягає в необхідності визначення структурних тери­торіальних одиниць для системного аналізу і кількісної оцінки біоенергетичних процесів, які в них перебігають. Розроблення систем землеробства на ландшафтній основі передбачає пріори­тет ландшафтної морфогенетичної структури території над ад­міністративними і господарськими межами.


Сучасний етап у розвитку цивілізації характеризується гло­балізацією всіх сфер і рівнів людської діяльності. В умовах гло­балізації у світового співтовариства немає важливішої проблеми як за значущістю, так і за масштабністю, ніж проблема стійкого стабільного розвитку планетарної біосфери. Нині очевидні ка­тастрофічні ознаки загрози самої можливості людського буття. Уперше проблему усталеного розвитку планети було поставлено на порядок денний Конференції з навколишнього середовища і розвитку, що відбулася в 1992 р. у Ріо-де-Жанейро (Бразилія). На Конференції було вироблено першу цілісну програму дій — єдину загальнопланетарну стратегію. Суть/її полягає в збережен­ні біосфери — екологічної системи Землі. Її усталеність і життєз­датність багато в чому залежить від багатства і різноманітності живих видів, що забезпечує стабільний розвиток нашої планети. Особливе місце в збереженні біосфери належить рослинам. Це найбільш важливий автотрофний компонент біосфери — єдине першоджерело існування як людини, так і всіх функціональних рівнів біосфери. Саме стабільність природних рослинних спів­товариств — фітоценозів — дивна властивість природи,, що під­тримує стабільність біосфери в цілому і до певного часу гальмує інтенсивні порушення природи людиною. Збереження видової розманітності можливе на основі біологічного землеробства.

Методично результатом первинного усвідомлення людиною свого місця в природі стало формування парадигми поведінки "детермінованого біоцентризму" на основі практично повної за­лежності людини від екологічних чинників і природних ресурсів. Надалі філософія людини і філософія природи відокремилися і розвиваються незалежно одна від одної. У результаті цього три­валий час пануючою філософією відносин людини і природи став антропоцентризм. Головним етичним принципом при переході від антропоцентризму до "усвідомленого біоцентризму" є повага до .життя в цілому як основа існування біосфери. Тому збереження людства можливе тільки за умови його єдності з усією "живою речовиною", що вимагає нового погляду на природу і нового стилю мислення у відносинах "людина — природа". Світоглядні трансформації стосуються насамперед появи нових етико-еколо- гічних уявлень, які можна узагальнити кількома пунктами. Вар­то визнати межі перетворювальної діяльності людей у природі, тобто неприпустимість порушення біогенних констант біосфери. Необхідно формувати природоцілісну поведінкову домінанту як елемент екологічної культури. Обов'язковий жорсткий контроль з боку суспільства над розвитком і метою використання абіоген­них процесів у матеріальному виробництві. Причина полягає в невідповідності енергетичного запасу абіогенних природних еле­ментів і процесів, з одного боку, і біогенного потенціалу біосфе­ри—з іншого. Неприпустимо порушувати склад і структуру живої речовини біосфери шляхом введення в біотичні ланцюги живлення штучно створених абіогенних продуктів і препаратів.

Можна стверджувати, що екоетика в системі глобальної біо­етики знаходиться в числі найважливіших і водночас найменш розроблених аспектів філософського усвідомлення людиною си­туації, в якій вона перебуває. Відновлення і модифікація еко­логічного світогляду є основою об'єднання людей у планетарну екоспільноту з метою подолання катастрофічних наслідків гло­бальної екологічної кризи. Надзвичайно важливий філософсь­кий аспект проблеми полягає в обговоренні питання про існуван­ня зв'язку між глобальною екологічною кризою і формуванням ноосфери. Відповідно до концепції академіка В.І. Вернадського, ноосфера виникає в процесі перетворення біосфери і її переходу в якісно новий стан. Передбачалося, що людський інтелект як могутня планетарна геологічна сила може впорядкувати природ­не і соціальне середовище і сприяти більш досконалим формам буття. У такому контексті формування ноосфери вважалося пла­номірним і свідомим перетворенням біосфери з метою вирішення нових фундаментальних проблем людства і розглядалося як без­сумнівне благо. К.Е. Ціолковський у своїй концепції космізму розглядав ноосферу як стан загального блага, гармонії і подо­лання зла. У розумінні академіка В.І. Вернадського, у ноосфері втілений моральний розум, який виявляється у всіх формах бут­тя: "Істина, краса і добро єдині в ноосфері".


Однак реальна практика ноогенезу не виявилася однозначно позитивною. У процесі трансформування природи і навколиш­нього середовища людина внаслідок інтелектуальної і фізичної праці змінила умови життя на планеті і зробила глобальну еко­логічну кризу складовою ноосфери. Людина створила найсклад­нішу техніку і випробовує нові форми психологічної залежності: залежність від комп'ютера, телебачення, інтернету. Створено віртуальну реальність, яка спроможна впливати на поведінку людини. Розроблено елементи штучного розуму і визначено пер­спективи подальших досліджень у цьому напрямку. Комп'ютери перестають відігравати лише допоміжну роль, починають бути рівноправними учасниками інтелектуального спілкування й у перспективі зможуть приймати самостійні рішення. Живе транс­формується у віртуальну реальність, культура заміняється на систему раціоналістичних конструкцій, зводиться до науки і тех­ніки. Духовність редукується до розуму, цінності заміняються па практичну мету. Домінують принципи корисності, лібераліз­му і розрахунку. Виникають тенденції до переходу людства на тупикові колії розвитку, коли здійснюється заміна розмноження на клонування, любові — на техніку статевих стосунків, навчан­ня — на натаскування, а праці — на автоматику.

Таким чином, становлення ноосфери як зміна наявності про­цесів на планеті, що охоплена розумною діяльністю людини, від­бувається паралельно до виникнення загрозливої для життя кри­зи. Руйнівні наслідки ноосфериої кризи величезні, а результат непередбачений. Ноосфера як реальність стала штучним середо­вищем, яке тіснить і звужує ареал біологічного буття. Форму­вання такого штучного середовища відкрило перед людьми не­бувалі можливості для збільшення матеріальної забезпеченості, комфорту і безпеки, підняло інтелект на новий рівень розвитку. Разом з тим процеси ноогенезу призвели до забруднення води й атмосфери, деградації ґрунту, навколишнього середовища, фло­ри і фауни, тобто всього того, що становить предмет глобальної екологічної кризи. Виявилося, що на відміну від біосфери ноо­сфера не має своїх захисних і контрольних механізмів. Стала очевидною загроза загибелі ноосфери і роль у цьому процесі лю­дини зі своїми недосконалими політичними і соціальними конс­трукціями, економічними технологіями і психологічними харак­теристиками. її діяльність виявилася інструментом для завер­шення циклу "народження — розвиток — старіння — смерть" ноосфери. З таких світоглядних позицій завдання обмеження негативних рис особистості, посилення духовності і гуманізму стає найважливішим способом подолання ноосферної кризи.

На жаль, у новій реальності колишні біоетичні принци­пи, методи і теорії не досить адекватні. Для збереження всьо­го живого — людини, флори, фауни, усієї природи і екосистеми в цілому необхідна нова етика. Цю етику справедливо назвати нооетикою і розуміти її треба як моральні правила поведінки в 'ноосфері (2арогогЬап, 2005). Нооетика повинна стати одним з нових захисних і контрольних механізмів усіх складових ноосфе­ри — планети Земля, людства і трансформованої ним біосфери. Глобальна відповідальність людства за існування життя на Землі (у ноосфері — за В.І. Вернадським), очевидно, і є основним при­значенням Людини, її життям за моральними принципами добра, милосердя, жалю і гармонії з самим собою і навколишнім світом.

Як синоніми ноосфери можливе використання понять "тех- носфера", "раціосфера", "інфосфера". У будь-якому випадку суть конфлікту полягає в протиріччі між природним і штучним у сфері існування людини, між високим інтелектом і нерозумною поведінкою членів співтовариства, які готові оплатити власним життям дрібні, необов'язкові і сумнівні зручності і задоволення свого існування.

"Бути щасливим щастям інших — це дійсне щастя і земний ідеал життя всякого, хто обирає лікарську професію"

М.І. Пирогов



Просмотров 801

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!