Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



Тература, сублітература, — це розважальна і дидактична



Белетристика XIX—XX століть. Вона є складовою частиною

"індустрії культури" і прямого відношення до історії літера-

тури як мистецтва не має: її розвиток зумовлюється ринко-

Вим попитом. Масова література, за переконанням більшості

науковців, є категорією літературних творів, які можна від-

Нести до маргінальної сфери загальновизнаної літератури [6; 8].

Вона часто одержує назву тривіальної, розважальної, ескапіст-

Ської, ринкової. Інакше кажучи, масова література в цьому

Розумінні не стільки жанрове, скільки соціокомунікаційне

поняття. Виходячи з цього, дослідники намагалися виокре-

Мити ті методики, які дали б можливість віднести художній

Твір до масової літератури.

У дослідженні цього напряму з позицій науки соціаль-

них комунікацій заслуговують на увагу праці сучасних нау-

ковців: С. Аверинцева, М. Бахтіна, Д. Лихачова, Ю. Лотма-

На, Є. Пульхритудової, В. Халізева [1; 2; 3; 4; 6; 9]. Але вони

розглядають переважно літературознавчі, психологічні, по-

літичні, етичні аспекти існування масової літератури. Так,

Наприклад, Є. Пульхритудова вважає визначальними рисами

паралітератури втілення консервативних політичних і мо-

ральних уявлень, що викликають безконфліктність; відсут-

ність характерів і психологічної індивідуальності героїв [6,

С. 10—29]. В. Халізев визначає на фабульно-сюжетному рівні

таку ознаку масових творів літератури, як дію, що динаміч-

но розгортається, з великою кількістю надзвичайних подій,

Quot;псевдодокументалізм", тобто спробу запевнити читача в

Правдивості маловірогідних подій. Автор називає таку рису

виробництва аналізованої літератури, як "конвеєрність". У до-

слідженнях С. Аверинцева, М. Бахтіна, Д. Лихачова закрі-

пився термін "низова" література, який пояснює явища, по-

В'язані з особливостями творчості народних мас і в цілому зі

Стихією "низу" [1; 2; 3].

Досліджуючи основні тенденції існування текстів ма-

сової літератури в загальній системі художніх текстів, до-

цільно, на нашу думку, зосередитися також на соціокомуні-

каційному аспекті проблеми, оскільки це питання має прин-

Ципове та актуальне значення для еволюції комунікаційного

Середовища. Тому метою нашої статті є визначення місця масової

літератури в загальній системі художніх текстів з урахуван-

ням соціокомунікаційного підходу. Досягнення мети потре-

бує вирішення таких завдань:

- визначити смисл поняття "масова" література;

З'ясувати, яку роль відіграють тексти масової літератури в загальному потоці творів художньої літератури.

Коли йдеться про масову літературу, мається на увазі

література "середньої" якості, призначена для "масового"

читання, функції якої полягають насамперед у розва-

Жальності.

Розглядаючи свого часу процес формування масової

Культури, Х. Ортега-і-Гассет зазначав, що пов'язувати цей

процес із американізацією суспільства примітивно, це спро-

Щує проблему [5, с. 185]. Іспанський філософ наголошував

на широкій лібералізації європейського суспільства, що за-

Безпечує пересічним громадянам однакові з представниками

вищих верств населення права на участь в економіці, соціаль-

ному і політичному житті, але звільнивши їх від обов'язків,

що накладає на людину культура. "Тріумф" масової культу-

ри Х. Ортега-і-Гассет пов'язував із послабленням епохи арис-

Тократизму — відходом від духовного ідеалу, понять честі

та шляхетності, відмовленням від служіння обов'язку, роз-

Ширенням прав пересічної людини і вседозволеністю.

Проблема набагато складніша, ніж просто уявити опо-

зицію "високого — низького", "благородного — вульгарно-

го". Науковці зазначають, що розподіл культури на "високу"

І "низьку" має давню історію і пояснюється її історичним

Розвитком у межах станових європейських спільнот.

Зворотний вплив з боку мас був відчутним, завдяки

Чому ідеал високої простоти, постать доморослого філософа

І комічні "низові" жанри одержали національне визнання.

Ніша "низової" культури не підкорялася контролю автори-

тетів і продовжувала поповнюватися тематикою та форма-



Просмотров 508

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!