Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



Ми, які відповідали смаку середньої більшості



Уже з середини XIX століття поряд з терміном "масо-

ва" вживається поняття "популярна" культура, яка підкрес-

Лює відповідність її вимог більшості невибагливих читачів.

Популярна культура стала формою сучасного буття загаль-

Нонародної культури, простором вільного синтезу високого і

Низького, офіційного і неофіційного мистецтв.

Негативне забарвлення внесла в поняття "масова куль-

Тура" діалектика демократії: на зміну філософії "здорового

глузду" часів Просвітництва прийшла філософія прагматиз-

му, що стала життєвим кодексом більшості, за якою остаточ-

но й закріпилося поняття "маси". Саме "масова культура"

трансформувала ідеал пересічної людини, яка досягла успі-

ху в житті творчою працею, у міф, герой якого — обиватель,

який обмежив мрію про успіх кар'єрою. Міфотворча сут-

ність "масової культури", що спотворює демократичні цін-

Ності, проявилася на початку XIX століття, коли прагнення

Більшості до збагачення стало відчутно позначатися на стані

Моралі, смаках суспільства.

Отже, виходячи з цього, можна визначити такі риси

"масової" літератури:

¾ вона популярна, тобто має комерційний попит;

розповсюджується серед широких верств суспільства, впли-

ває на світовідчуття читачів;

Frac34; вона демонстративно тривіальна, тобто змістовно

спирається на розповсюдження певних "загальних місць",

стереотипів, важливих у системі ціннісних уподобань су-

спільства в певний конкретно-історичний період;

Frac34; вона чітко структурована, тобто організована у

Відповідності з канонами, що базуються на найуспішніших

Зразках-попередниках.

Відрізняючись надзвичайним станом у духовному

житті суспільства, у сучасних умовах література гостро від-

чуває себе товаром на ринку комунікації. У просторі літера-

турного ринку відбувається співіснування та протидія масо-

вого і "високого" її типів, що постійно конкурують між со-

Бою. Відбувається комерціалізація літератури, що примушує

письменників шукати нові стратегії літературної комуніка-

Ції, осмислювати шляхи досягнення успіху та визнання у

читача. У цих умовах стратегії, що обираються письменни-

Ками, бувають різними і впливають на процес створення

тексту. Може бути використана так звана подвійна адресація —

Коли твори орієнтують як на масового читача сенсаційної

Літератури, так і на "літературного гурмана". Ефективним

Може бути застосування потенціалу торгу, що дає стимул

Для прояву творчої ініціативи читача. Крім того, до твору

Уводяться характерні для "ринку" проблеми і герої.

Таке включення письменника в поле ринкових відно-

син не заперечує існування протилежних субполів — елітар-

Ного і масового виробництв. Саме наявність протилежних

Полюсів робить ефективними ринкові стратегії конкурентної

Боротьби письменників, одним з аспектів якої стає право

визначати престижні позиції літератури. Свого часу Ю. Лот-

ман наголошував, що мистецтво є частиною культури і по-

Требує для свого розвитку не-мистецтва, подібно до того, як

культура, виступаючи тільки частиною людського буття,

Потребує динамічного співвіднесення із зовнішньою для неї

сферою не-культури — незнакового, нетекстового, несеміо-

тичного буття людини [4, с. 130]. Між зовнішньою і внутріш-

ньою сферами відбувається постійний обмін, складна сис-

Тема входження та виведення. Проникнення тексту у сферу

Мистецтва означає перекодування його на мову художнього

сприймання, тобто кардинальне переосмислення. Уся сис-

тема текстів, які входять в культуру, в ціннісному відно-

Шенні організується триступеневою шкалою. Ю. Лотман

ототожнює "верх" із вищими ціннісними характеристиками,

А "низ" виступає його протилежністю. І проміжна сфера є

Нейтральною в аксіологічному відношенні [4, с. 141].

Такий розподіл різних за своєю природою та функція-

Ми груп текстів за класами ієрархії здатний стати суттєвою

типологічною характеристикою цього типу культури. Окрес-

лені тенденції яскраво проявилися в творах постмодерніст-

ської літератури, що орієнтовані на деканонізацію стереоти-



Просмотров 505

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!