Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



Поняття "Відродження" та характерні риси духовного життя цієї доби



Епоха Відродження (XIV - XVI ст.) - Час найскравішого розквіту культури, одна з найбільш чудових в історії людства. Її наступ було підготовлено змінами в соціально - економічному житті європейських країн, хоча і відбувалися не в один час. Ці зміни торкнулися побут людей, сприяли переходу до централізованих монархій, однією з умов яких був розквіт міст і промислового виробництва в них, спочатку у формі мануфактур, який підготував прихід капіталістичних відносин з їх вимогою від людини творчої особистої активності. Ідеалом епохи стає античність, в мистецтві і культурі якої у центрі знаходився культ гармонійного вдосконалення тілесних і духовних якостей людини. В епоху Відродження людина у своїх творчих творчих здібностях стає рівним Богу - творцю, виділяє себе з природи, чому значною мірою причиною служить середньовічне розуміння людини як вищого природної істоти. Все це сприяє зростанню уваги до людини, її центральному положенню в космосі. Ось чому світогляд епохи Відродження отримало назву антропоцентризм.
Теоцентризм і монотеїзм середньовіччя замінюються пантеїзмом Відродження. Бог втрачає свою поза - і надприродного, він як би зливається з нею, тим самим обожнюючи її, наділяючи кожну її частинку душею, життям, магічними силами, причетними до іншої світової душі. Ця двоїстість живого в частині і в цілому - онтологічне обгрунтування взаимопереходности форм і частин природи. Звідси - уявлення про світогляд цієї епохи як магико - алхімічному. Філософський камінь алхіміків - це ні що інше як носій магічних одушевлених почав, що обумовлюють взаимопереходности форм в один одного.
Використовуючи філософський метод Миколи Кузанського, італійський філософ Джордано Бруно (1548 - 1600) знімає протилежність між творцем і творінням, між формою і матерією. Таким чином, він надає природі раніше приписуване Богу, а саме активна, творчий початок, першопричиною розвитку. Пантеїзм Бруно був початком матеріалістичного розуміння природи, яка для нього була «Богом в речах». Вчення про нескінченність Всесвіту завдавало нищівного удару по основним ідеям вчення церкви, оскільки не просто позбавляло Землю привілейованого становища у світобудові, а й говорило про можливість величезного безлічі світів, подібних нашій планеті, світів, які можуть володіти життям.
Таким чином, пантеїстична філософія епохи Відродження стала поворотним моментом для розвитку європейської філософії і природознавства.
21. Провідні напрями ренесансного філософування: гуманістичний антропологізм, неоплатонізм, натурфілософія

У розвитку світоглядних і філософських ідей європейського Відродження простежується тенденція переходу від ідей раннього гуманізму (XIV ст.) до ідей натурфілософії (кінець XVI — початок XVII ст.). Якщо ж розглядати цю тенденцію докладніше, то можна виділити в її розвитку три періоди:

гуманістичний (антропоцентричний) період: середина XIV - середина XV ст.;

платонічний (онтологічний та пантеїстичний) період: середина XV - перша третина XVI ст.; натурфілософський період: друга половина XVI - початок XVII ст.

У формування гуманістичного антропоцентризму зробив свій внесок видатний поет і мислитель Італії Данте Аліг'єрі (1265 -1321). Міркування Данте спрямовані на обгрунтування цінності і значущості життя людини. Хоч поет і визнає подвійну природу людини - тілесну і духовну - він прагне довести, що корінь людського буття полягає у свободі, волі, а останню можна реалізувати лише через реальне діяння.Розпочату Данте лінію на звеличення людини продовжував інший поетичний геній Італії - Франческо Петрарка (1304 -1374), син флорентійського нотаря. Петрарка рішуче постає проти схоластичної, значною мірою на той час формалізованої освіченості.

       
       

Отже, гуманізм Відродження мав яскраво виражений антропоцентричний характер. Гуманістична антропологія була спрямована на:

обгрунтування особливого, центрального місця людини в ієрархії світових сутностей;

піднесення гідності людини;

прирівняння її у чомусь до Бога.

З іншого боку, гуманісти виправдовували земну природу людини, дбали про гармонію людських якостей і характеристик.

Філософія Платона була різнобарвніша, афористичніша, літературно жвавіша (діалоги) й художніша. Отже, більше прийнятний для епохи був платонізм.Одним із перших платоніків Відродження був кардинал М.Кузанський (1401 —1464), син селянина з м. Куза біля Трира.Микола Кузанський вважав Бога єдиним початком сущого, але розрізняв Бога в його виявленнях і сутності, яка є невимовна.

Цікавою є така думка Марсіліо Фічіно: усі релігії є лише проявом "усезагальної релігії", вони частково виражають одну істину, відрізняючись мірою її розуміння.

Одним із перших натурфілософів Відродження був відомий універсальний митець Леонардо да Вінчі (1452 - 1519) - архітектор, фортифікатор, меліоратор, математик, механік, інженер, живописець, мислитель.

Леонардо да Вінчі у своїх творах оспівував людину. Водночас у нього з" являється розуміння неоднозначності людини: вона може сягати Бога, а може стати нижчою від худоби. Отже, ми помічаємо тут появу мотиву драматизму і неоднозначності в підході до людини.

Помітний слід і далекосяжні результати залишив у натурфілософії Відродження Микола Коперник (1473 - 1543). Його твір "Про кругообіг небесних сфер" започаткував революційні зміни в науковій картині світу. Філософія, на думку Коперника, шукає істину в міру досяжності її людським розумом. Світ природи є першим об'єктом пізнання, тому слід займатися не схоластичними сперечаннями, а пізнаванням світу.

Приблизно в такому ж напрямі розвивалися думки видатних учених і натурфілософів Відродження, таких, як Джіроламо Кардана, Андреа Везалія. Мітель Сереет, Андрей Чезальпіно.

На зламі XV - XVI ст. процеси, характерні для Відродження, поширюються майже по всій Європі: від Англії до Швейцарії, від Піренеїв до Угорщини та Польщі, якоюсь мірою зачіпаючи й Україну (Рутенію). Центр активності гуманістичного руху пересунувся на північ Європи. Тут виділяються, насамперед, такі особистості, як Еразм Роттердамський (1469- 1536), Томас Мор (1478-1535), П'єр деля Рамус (1518 - 1572). Еразм Роттердамський написав багато творів енциклопедичного діапазону. В Ісусі Христі гуманіст підкреслював його людську природу і вважав, що треба дотримуватися не канонів чи догм релігії, а справжньої "філософії Христа". Тут на першому плані - етика, розв'язання проблем земного життя. Бо подвиг Христа виправдовує цінність та благо природи. Отже, природа - мати, а не мачуха для людини. Через споглядання природи людина осягає мудрість Творця, але оскільки всемогутність Бога людині недосяжна, треба любити людину.

Отже, ідеї Відродження концентрувалися навколо проблеми співвідношення людини і світу, тобто навколо проблеми співвідношення макрокосму і мікрокосму



Просмотров 1986

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!