![]()
Главная Обратная связь Дисциплины:
Архитектура (936) ![]()
|
Внутрішня розсіяність ліричного героя
В тематиці поетової творчості надиво багато моментів розсіяння та роздвоєння, які йдуть упарі з моментами літературних ремінісценцій. Тому важливо зупинитися над рухом розсіяння, роздвоєння й остаточного єднання в його поезії та спробувати накреслити траєкторію цього руху на прикладах його образів. У ранній творчості В. Стуса знаходимо чимало пасажів, в яких сумлінно вираховуються частини тіла самого героя, його коханої й навіть інших людей, неначе ці частини тіла існують самі для себе, незалежно від центру організму. Таких місць так багато, що вони відразу звертають на себе читачеву увагу. В них поет неначе викладає нам сам процес такого «фізіологічного» розсіяння: Вийду з зазубнів розбіганої власної душі і гукатиму: – Сходьтесь, тут, окрім нас, немає нікого. І всі частини мого тіла опівночі почнуть повертатися, як добрі нічні феї. – Сходьтесь! Уже споночіло! Я один, і більше нема нікого. [50, 54] У яскравішому пасажі, ліричний герой почувається фізично неповним через те, що його грабує час: Довго очікувана попереду, минає молодість, лишаючи... тугу каліки – з ампутованими кінцівками. [50, 70] Фізіологічно зображене розсіювання себе самого, віднімання від себе самого, неначе переслідує ліричного героя:
Заким пролізеш у голки вушко – обдерешся, як пес в шелюгах. Все побільше – лишаєш з одягом, все поменше – з собою. [50, 67] Та згодом це розсіяння переходить із площини фізіологічної на психічну, де воно, звичайно, почалося; воно спричиняє якийсь таємний страх, своєрідний, майже клінічний «Анґст». Ліричний герой попереджає сам себе: І Дніпро у моїх очах, катери і автомобілі. І не розхлюпати себе.[50, 64]
або А ти не бережешся, ні? А ти – не бережешся? Думаєш – вистачить на віки? На рік бодай – вистачить? [50, 65] У першому наведеному уривках ліричному героєві загрожує зовнішність, а в другомуму – внутрішність, власні спогади, туга, гризоти. Розсівають, і спричиняють страх, різні чинники зовнішнього й внутрішнього світу. Розсіває порожня активність порожніх буднів, оце кошмарно-кафківське бігання по бібліотеках, чергах і далеких-далеких побаченнях, де є тільки натяк на якийсь далекий, заобрійний біг. Та проте, врешті-решт, він також розсіває. Але це буденне бігання, яке загрожує не тільки ліричному героєві, але й його коханій у наступному, майже досконало зрівноваженому верлібрі: Розгублена між роботою і дозвіллям – вечірньою школою, чергами, перукарнею, дощовою погодою і театром, комсомольськими зборами, подругами з гуртожитку, ти прийдеш до мене самотня, настрашена і чужа, розграбована на всі свої сто шістдесят сантиметрів зросту. [51, 59] Та найнебезпечнішим чинником розсіяння є Інший. Тут слід згадати думку Сартра про те, що в немилосердному погляді Іншого ми стаємо відчуженими перед собою і для себе. Дуже сильний і справді своєрідно сартрівський приклад такої безборонности і самовідчуженості в погляді Іншого зустрічаємо в прекрасному ранньому вірші «Натурщик»: Ці пружні пальці, що взяли його поперек горла: передайся ввесь в чужі холодні зсатанілі очі. Піддатливий, мов глина, не знайде, за що вхопитись. Терпне мертве тіло, і вже, мембранований, натурщик остигає на гострій, ніби шпиль, колючій ноті. [51,68] І справді, своєрідно трансцендентальні нотки, що приглушено звучать у творі, натякають на природу натурщика не тільки як на пасивний об'єкт, але й як на активну енерґію мистецтва: йдеться, мабуть, про самообнаження поета в своїй поезії і, отже, про оте «саморозхлюпування», що його на цьому рівні нашого читання неначе боїться таке домінуюче «я», як Стусове. І тут починаємо бачити важливе поєднання принципу розсівання з центральністю «я» в поезії В. Стуса: чинники маскування «я» самі собою загрожують цьому «я», вбираючи в себе багато його енергії. Звичайно, найнебезпечніший погляд Іншого – це злозичливий, злочинний погляд ворога. Навіть ще на волі, молодий В. Стус знає, хто його ворог, ще заки сам ворог знає свою ролю в цій смертельній грі. Залишається тепер єдиний моральний вибір: безнастанною провокацією донести до ворога свідомість цієї його ролі. З цього виходить, що погляд ворога віднімає, випиває, розсіває тільки тоді, коли ліричний герой скоряється перед цим поглядом. Тільки тоді погляд ворога має силу відчужувати «я» від себе й від світу. Отже, не так сам ворог, як покора перед ворогом, як страх перед ним – справжній ворог. Вже не знайтись межи поразок, хоч сто мене – в мені, коли у грудях – сто відраз і кожна з них – до днів, котрі прожив, припавши ниць до болю. Ридма – ріс... Сни самознищення і сни, де тільки самолють. Смертельно хорі кажани об архітрави б'ють.[50, 89] У наведених рядках погляд супротив ника веде або до самогубства, себто до остаточного розсіяння, абож до гіршого – до самозради, до переміни власного «я» в іншу, ганебну псевдоєдність, яка являється найрадикальнішою самозгубою. Чи в мить крутого самопочезання він надто пильно стежив шлях утрат, – лиш так його спотворило дерзання тим виразом вибачливих жалів, самодосад, стеребленої волі і отворами поглядів зчужілих,
що він навік лишився під собою для пробування, нижчого за смерть. [50, 42] У нестерпно-монотонній сучасності буднів єдине, що залишається, – це вічно чекати на майбутнє. Але остаточна іронія часу в тому, що оте майбутнє, яке манить нас своїми несподіваними можливостями, саме собою завжди віддаляється, завжди трагічно залишається майбутнім. Ця темпоральна абсурдність, яка немилосердно розбиває надії, розсіває їх, спершу обернувши ліричного героя у пасивну жертву часу: Чекання, вибираючи мене, обростає гудками, пострілами, криками. [50, 18] Попереду залишається тільки старість і смерть, як остаточна, метафізично-іронічна розв'язка розсівання – довічне скаменіння: І старієш, і вижидаєш вік, що пробіжить і спиниться в долині. Метляння рук, і подумів, і снів заступить скрип іржавого завіса. [50, 76] Неодноразово в поезії В. Стуса можна простежити ще одне – благодійне розсіяння, яке криється в нібито ворожих відношеннях ліричного героя до світу: з одного боку, ліричний герой прагне спокою, а з другого – бунту. Вкінці, ці два крила стають взаємно допоміжними, неначе в спокої є бунт, а в бунті – спокій. Отже, світ, який стояв на протилежному полюсі до поетового «я» і розсіював його через своє власне розсіяння, – цей світ тепер єднає. І єднає він тому, що розсіває, не «незважаючи», а саме «зважаючи» на страждання, що їх світ уміє людям заподіяти, не тільки жорстокістю самих людей, але навіть жорстокістю природи.
![]() |