Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)


 

 

 

 



Ліричний герой і вічні моральні цінності



Залишатися собою, бути собою – це, здавалося б, так природно й самозрозуміло. Проте світ нещадно «ловить людину» від її перших днів і до останніх, і реалізація цього імперативу стає дедалі проблематичнішою.

Не все з творчої спадщини В. Стуса збереглося, багато конфісковано й знищено в страшні роки його табірних страждань. Однак той спадок, що все-таки вдалося зберегти, засвідчує громадянський подвиг митця.

Поезія наскрізь людська й людяна, вона повна піднесень і падінь, відчаїв і спалахів радості, прокльонів і прощень, криків болю і скреготів зціплених зубів, зіщулень у собі і розкривань безмежного світу. Перед нами не живий смолоскип, а людина.

У поета ліричний герой – то він сам, його думки, вболівання, переконання, духовні пошуки, розпачі, печалі і радості. Тому твори В. Стуса такі особистісні, їх змістовим ядром є позиція громадянина, патріота, сина України. Він прагне наблизити людей до добра, справедливості, гуманізму, правди.

Уже в ранній збірці «Круговерть» митець намагається всебічно осилити реалії буття. Світ манить його своєю неповторністю, з мажорним настроєм митець намагається трансформувати його в собі. В. Стус прагне пізнати незвідане, його захоплює відверта радість буття і відчуття себе в ньому. Його життєве спрямування розкривається через творче осмислення світу, віднайдення свого місця в ньому. З життєдайним пафосом прагне наслідувати високі ідеали, які акумулюються у вічних моральних категоріях любові, злагоди, гармонії, віри, порозуміння.

З осмисленням світу народжується й передається ліричному героєві любов до землі, людей, довкілля. Пізнаючи дійсність, поет відкриває все нові шляхи творчої самореалізації. У таку мить його ліричний герой розкошує у духовному екстазі, й поезія перетворюється на музику слова, світла і сонячних барв. Поезії виразно засвідчують процеси самопізнання і самовизначення героя, відбиваючи його таємничу радість відчуття світу, виявляючи бажання пізнати світ у палкій любові до нього.

Першовитоки моральних цінностей В. Стус вбачає в родині, сім’ї, роді. З відчуттям рідних осмислюється внутрішня єдність, що символізує моральну підтримку і є вираженням загальнолюдських цінностей.

Образ матері, хранительки роду, пов’язується з вічністю, прагне в собі утривалити морально-естетичні якості, властиві їй, адже вони не підвладні часові, історичним зрушенням, вони належать вічності.

З роками В. Стус збагнув секрет материнської мудрості: у будь-яких життєвих ситуаціях вона залишалася собою. Життя ліричного героя поет з часом також порівнює з батьківським, що є символом роду, відчуттям власного коріння, доростанням до осмислення себе.

У генетичній єдності з рідними осмислюється любов до Вітчизни. Найдорожчі – мати, дружина – підсвідомо допомагають йому дорости до відчуття України, до осмислення власної долі й долі народу.

У поезіях простежуються етапи духовної, моральної еволюції. Через образи–символи, характер головного героя виражається сутність моральних цінностей, їх гуманістичний ідеал, естетичних переконань, які проявлялися в людяності, вірі, любові, жертовності, злагоді та внутрішній гармонії. У віршах відбивається складна гама почуттів ліричного героя, сумнівів, утверджень і заперечень духу. Розкривається торкається проблеми життя і смерті, вибору й боротьби за власну незалежність людини, її моральної відповідальності за скоєне зло у світі.

Ліричний герой завжди в шуканні світла і добра, правди й справедливості, він завзято змагається між добро і зло, його душа болісно реагує на людські страждання і горе. Він замислюється над сутністю буття:

 

 

Як вибухнуть, щоб горіть?

Як прохопитись чорнокриллям

Під сонцем божевіль-білим?

Як бути? Як знесуть? Як жить?т [ 51, 88]

Отже, головний герой В. Стуса – особа моральної обдарованості, голос сумління у світі розхитаних і розмитих понять честі, правди, порядності. Він ніс даровану йому іскру Божу з гідністю і лицарською одвагою, не згинаючись і не обминаючи перешкод. Він прийшовшов у цей світ, щоб утвердитись у ньому як особистість, якій не байдужі проблеми навколишнього світу, для якої моральні цінності, а саме: чесність, щирість, відповідальність, несхитність – є найважливішими критеріями у житті.

 

 

Висновки

Василь Стус один з найбільших українських поетів ХХ століття. В новітнійукраїнській поезії його ім'я на чільному місці. І не тільки тому, що світлий образ цієї людини – поета трагічної долі – став символом незламності духу людської і національної гідності, закономірним продовженням дорогої і життєво важливої для українського народу традиції народолюбства й вірності патріотичному обов’язку. Найголовніше те, що це самобутній поет – на рівні сучасного поетичного мислення, схильний до філософського заглиблення й самовираження, до герметичної самовідданості поетичного слова і водночас до синтезу глибинних традиційних джерел українського художнього образотворення.

Ліричний герой поета перебуває переважно у двох станах, двох часових вимірах: спогаду й чекання, минулому й майбутньому. Він часто опиняється в умовах, коли його опановує безвихідь. Середовище в якому знаходиться головний герой являється протидією його існування.

Уже в ранній поезії ліричний герой В. Стуса болісно шукає втраченої гармонії зі світом, цілісності – не загальної, ситої і ледачої, а тієї, що її треба виборювати дорогою ціною – пізнанням самого себе, готовністю не зрадити себе. Якщо й з'являється бажання “утекти від себе світ за очі”, – то одразу чітко й нещадно усвідомлює, що тоді б він жив “безоко і безсердо”.

За допомогою внутрішніх переживань ліричного героя В. Стус передав любов до рідного краю, тривогу за долю близьких, віру в щасливе майбутнє.

Поет прагнув передавати складні, майже невловимі психологічні перепади настроїв, які максимально посилюють почуття і доводять емоційну напругу до граничного стану. Неодноразово ліричний герой опиняється в межових ситуаціях, тобто на межі життя і смерті, відчуває глибокі психологічні кризи.

У таких ситуаціях почуття ліричного героя наповнюють свій внутрішній світ страхом, самотністю, неспокоєм, відчуженістю, відчаєм та внутрішнім болем. Герой є вільним від природи. Вибираючи між добром і злом він найбільш повно виявляє себе, вибирає власну сутність, адже його вибір – це постійна життєва необхідність. Для нього зробити вибір – означає здобути внутрішню свободу. Навіть якщо вона загрожує муками нового вибору.

Стоїцизмом, тобто твердістю у життєвих випробуваннях, здадності протистояти злу, наділений ліричний герой. Він не зламався під натиском нещасть, а здатний проявити силу волі, пожертвувати собою.

Зринають образи фатального змісту, відбувається відчуження внутрішнього розпачу від реальних речей, і чим песимістичній тональність характеру ліричного героя, тим чіткіше аналізується ситуація, яка набуває символу, застиглості, тотальності.

Поетова стiйкiсть у неймовiрно важких таборових умовах пiдкреслювала правильнiсть обраного шляху, вселяла вiру iншим у можли­вiсть перемоги. Тому ув’язнення не зламало духу поета, не поставило його на колiна. Навпаки, з кожним днем вiн ставав все бiльш фiзично загартованим, ше краще усвiдомлював свою мiсiю борця проти тоталiтарноï системи. У творах В. Стуса в’язничного перiоду немає конкретних випадкiв соцiальноïкривди чи зла. Лiричний герой поета пiдноситься над особисти­ми прорахунками iз суспiльством, засвідчує схильність до інтроверсії самотнього індивіда. Він постійно перебуває у стані пошуку сенсу власного буття, намагається перебороти хвилини розпачу, підсилені усвідомленням відірваності від рідної землі, самотністю.

Тоталітарний режим виявився безсилим перед любов'ю до українського народу і незламністю духу митця, який морально й духовно переміг анти- людяні обставини буття.

Василь Стус здійснив життєвий і творчий подвиг, екзистенціально самоствердився. У протистоянні тоталітарним силам поет вибудував себе як особистість нового типу, виявив високі зразки інтелекту, духовних і мистецьких осяянь. Він спізнав і відбив у своїх поезіях найвищі духовні горизонти людського духу і свободи.

Поступово, в свідомості митця утверджується думка про вищу доцільність страждань, але В. Стус не прирікав заздалегідь героя на жертовність, обставини життя мимоволі визначили саме такий драматичний розвиток подій, і поет плекає думку, що ним створена поетична, наповнена його світлом вічність, в якій він примирив добро і зло. Більше того – слід враховувати, що домінуючим ліричним самопочуттям героя була віра і трагізм.

Усе частіше в його поезіях з'являються релігійні образи, звучать молитовні інтонації, вірші-сповіді переростають в клятви-запевнення вистояти, здолати зневіру, упевнитись в силі духу, вибороти для себе надію на свою правоту, утвердитися в стоїчності цього протистояння, свого щораз посилюваного спротиву владі як силі, що обмежує його свободу, ущемлює можливість вибору.

Таким чином, у ході написання бакалаврського дослідження було визначено особливості авторського самовираження, мужність і стійкість ліричного героя, його середовище існування та внутрійній стоїцизм. З вище сказаного можна зробити висновки, що ліричний герой – співзвучний автору, якому так багато довелося перебороти перепетій у своєму житті.

 

 

Література

 

1. Аврахов Г. Незгасна зоря поезії: До 65-річчя з дня народження Василя Стуса // Дивослово. – 2003. – № 1. – С. 16-19.

2. Бакал Л. «Супроти тебе – сто тебе супроти»: штрихи до портрета літературного героя в поезії В.Стуса // Укр. літ. в загальноосвітній школі. – 2010. – №4. – С. 17-19

3. Біленко, В. Дорога додому: Минуло 20 років з часу смерті Василя Стуса // Сільські вісті. – 2005. – №110. – С. 1-3.

4. Білоус Г. Він зважився боротися, щоб жити: Роздуми про життя і творчість Василя Стуса // Молода нація: Альманах. – К.: Смолоскип, 2006. – 214 с.

5. Богдан С. "Магічне свічадо" епістолярію Василя Стуса: Епістолярна спадщина Василя Стуса // Дивослово. – 2004. – №1. – С. 19-23.

6. Бойко. Н. Експресивна лексика в поезії Василя Стуса // Рідна школа. – 2000. – № 8. – С. 44-46.

7. Бондаренко А. Лінгвостилістичний аналіз циклу Василя Стуса "Трени М.Г. Чернишевського" // Дивослово. – 2003. – № 1. – С. 24-27.

8. Бондаренко А. Поетичний звукопис у творах Василя Стуса: феноменологічна проекція // Дивослово. – 2008. – №1. – С. 49-58.

9. Браїлко Ю. Симантико – стилістичні інтерпретації християнських теонімів у поезії Василя Стуса // Дивослово. – 2005. – № 1. – С. 44-48.

10. Бурбан В. "Народе мій, до тебе я ще верну" // Сільські вісті. – 2008. – №3. – С. 1-2.

11. Вертіль О. «Як добре те, що смерті не боюся…» [про Стуса] // Урядовий кур’єр. – 2010. – №164, 7 вересня. – С. 4-6.

12. Віват Г. Василь Стус у творах митців слова // Дивослово. – 2005. – №4. – С. 20-24.

13. Віват Г. Іван Франко і Василь Стус: франківські мотиви в поезії Василя Стуса // Дивослово. – 2008. – №1. – С. 44-48.

14. Віват Г. Кольорова палітра поезій Василя Стуса: матеріал до уроку 11 клас // Укр. літ. в загальноосвітній школі. – 2003. – №4. – С. 62-64.

15. Віват Г. Лірика Василя Стуса: роль духовного виміру // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2007. – №2. – С. 36-38.

16. Віват Г. Роль духовного виміру лірики Василя Стуса для морально-естетичного виховання школярів // Укр. літ в ЗОШ. – 2006. – № 2. – С. 24-27.

17. Віват Г. Про деякі особливості поезії Василя Стуса // Укр. літ. в загальноосвітній школі. – 2000. – № 2. – С. 18-20.

18. Віват Г. Сакральні числа та геометричні фігури як образні засоби: за творчістю Василя Стуса // Дивослово. – 2006. – № 7. – С. 41-43.

19. Віват Г. Символи космологічного ряду в поетичній творчості Василя Стуса // Укр. мова і літ. в школі. – 2004. – № 6. – С. 51-54.

20. Гнатюк Н. Мені зоря сіяла нині вранці // Українська столиця. – 2007. – №2. – С. 22-23.

21. Гнатюк Н. "Ціную здатність чесно померти" // Українська столиця. – 2006. – №29, 8 вересня – С.12-14.

22. Гордасевич Б. Два Василі: Творчість українських поетів-дисидентів В. Стуса і В. Симоненка // Літ. Україна. – 2005. – №1, 27 січня – С. 7-9.

23. Гурець М. Виховні можливості поезії Василя Стуса // Дивослово. – 2005. – №5. – С.8-10.

24. Давидова О. Етнокультурний міфопростір як авантекст до творчості В.Стуса // Слово і час. – 2003. – №1. – С. 70-75.

25. Данильчук Д. Особливості синтаксису поетичної мови Василя Стуса: досліджено поетичні мови В.Стуса // Дивослово. – 2004. – №9. – С. 51-52.

26. Дзюба І. Свіча перед свічадом історії: до непоміченого ювілею Василя Стуса // Хрещатик. – 2008. – №2, 10 січня – С. 14-16.

 

27. Дубинянська Я. Дмитро Стус: син за батька: Книга Дмитра Стуса "Василь Стус. Життя як творчість" // Дзеркало тижня. – 2005. – №12, 2-8 квітня. – С. 1-13.

28. Єгорченко М. Час творчості Василя Стуса // Сучасність. – 2004. – № 2. – С. 131-145.

29. Жадан Л. «Народе мій, до тебе я ще верну»: життєвий і творчий шлях Василя Стуса // Все для вчителя. – 2005. – №17/18 вересень. – С. 25-28.

30. Івшина Л. Шістдесятникі. Пройдене перед прийдешнім: Михайло Коцюбинський, Павло Тичина, Василь Стус, Борис Антоненко-Давидович у житті Михайлини Коцюбинської // День. – 2005. – №29, 18лютого. – С. 18-24.

31. Іщенко Є. Віталізація смерті в поезії Василя Стуса // Слово і час. – 2006. – №11. – С. 69-76.

32. Іщенко Є. Містичні переживання в поезії Василя Стуса: Проблема впливу душевного стану на творчість та психічне життя // Дивослово. – 2004. – №8. – С. 53 - 57.

33. Котенко Н. Стус і компілятори // Літературна Україна. – 2006. – №41, 26 жовтня. – С. 6-8.

34. Костюченко О. Академія пам’яті Василя Стуса: До 70-річчя поета // День. – 2008. – №12, 24 січня. – С. 2-6.

35. Колесникова В. Провідні образи та мотиви ранньої творчості Василя Стуса // Вивчаємо укр. мову та літ. – 2010. – №8. – С. 8-12.

36. Коханець Л. «Народе мій, до тебе ще я верну, і в смерті обернуся до життя…» // Голос України. – 2010. – №164, 4 вересня. – С. 7.

37. Крип’якевич-Димид І. Особа В.Стуса є для мене наскрізь євангельською // Укр. мова і літ. – 2006. – №14/15 . – С. 12-14.

38. Мамедова О. Інтимний світ поезій В. Стуса: етичні й естетичні аспекти інтимної лірики поети // Укр. літ. в ЗОШ. – 2007. – №3. – С. 15-18.

39. Маленький І. Космологія людської особистости і духу у взаємовіддзеркаленних всесвітах Василя Стуса: З приводу видання вибраного Василя Стуса: "Палімпсест" // Сучасність. – 2004. – №1. – С. 120-138.

40. Мельник В. Поворот до Стуса: Пам'ятний знак відкрито на дорозі до рідного села поета // Україна молода. – 2007. – № 15, 26 січня. – С. 2-4.

41. Могильницька Г. Василь Стус в Одесі // Літературна Україна. – 2004. – №36, 16 вересня. – С. 1-3.

42. Мойсієнко А. З голосу духовного вогню: [про Стуса – людину, Стуса – особистість, Стуса – громадяна і патріота] // Літ. Укр. – 2005. – №50. – С. 16-18.

43. Неживий О. Заборонам наперекор: історія одного вірша Василя Стуса // Літературна Україна. – 2008. – №1, 10 січня. – С. 1-2.

44. Овсієнко В. Два листа Василя Стуса до Євгена Сверстюка // Сучасність. – 2005. – № 5. – С.49-63.

45. Онуфрів М. Василь Стус і українська діаспора // День. – 2008. – №14, 26 січня. – С. 6-10.

46. Остерська М. 20 років без Стуса: Поета не забули, але роковини його смерті пройшли непоміченими для громадськості // Україна молода. – 2005. – №163, 6 вересня. – С. 3-5.

47. Петраш С. Український правозахисний рух у постатях: Петро Григоренко і Василь Стус // Дивослово. – 2008. – №1. – С. 50-64.

48. Решетилова О. «Мій Стус»: Згадати зараз, щоб не забути ніколи... // День. – 2008. – №14, 26 січня. – С. 6-9.

49. Романько В. Василь Стус у Святих Горах // Літературна Україна. – 2007. – №36, 20 вересня. – С. 4-5.

50. Стус В.С. Вибрані твори. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2008. – 352с.

51. Стус В. Палімпсест: Вибране. – К.: Факт, 2006. – 432с.

52. Стус Д. Василь Стус: життя як творчість. – К.: Факт, 2005. – 368с.

53. Стус Д. Свій поміж своїх, чужий поміж чужих: Біографія Василя Стуса // Сучасність. – 2004. – № 7-8. – С. 117-122.

54. Таборовий зошит: Вибрані твори / Упор. Д. Стус. – К.: Факт, 2008. – 452с.

55. Тисячна Н. Василь Стус: поза простором духу // День. – 2008. – №8, 18 січня. – С. 3-6.

56. Тисячна Н. Дмитро Стус: "Я спробував представити свого Василя Стуса" // День. – 2005. – №61, 7 квітня. – С. 7-8.

57. Чебан О. Служить людям "Стусова криниця" // Урядовий кур'єр. – 2007. – №213, 14 листопада. – С. 18-20.

58. Шаповал Ю. «...А ми все визначаємося» // День. – 2008. – №1, 9 січня. – С. 1-2.

59. Шепелюк В. Подих ущільненого часу: невідома сторінка творчості молодого Стуса // Літ. Укр. – 2009. – №29. – С. 17-20.

60. Шпак В. "Хто проти тиранії – встаньте!" // Урядовий кур'єр. – 2008. – №3, 9 січня. – С. 14-16.

61. Яворська Т. Два місяці з життя Василя Стуса: про маловідомий період вчителювання в селі на Гайворонщині // День. – 2008. – №6, 16 січня. – С. 6-8.

62. Яструбецька Г. Концепція збірки «Палімпсести» В. Стуса // Слово і час. – 2010. – №9. – С. 35-38.

 

 



Просмотров 723

Эта страница нарушает авторские права




allrefrs.su - 2024 год. Все права принадлежат их авторам!